Pomorze Zachodnie

Projekt pn.  „Pomorze zachodnie – wsparcie psychologiczno – pedagogiczne”

Informujemy o zakończeniu realizacji projektu grantowego pn. Pomorze zachodnie – wsparcie psychologiczno – pedagogiczne. Projekt współfinansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020, Działanie 7.7 Wdrożenie programów wczesnego wykrywania wad rozwojowych i rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz zagrożonych niepełnosprawnościami oraz przedsięwzięć związanych z walką i zapobieganiem COVID-19, typ projektu 2f grantowego dla jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych na finansowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów – z uwagi na zwiększone zapotrzebowanie w tym zakresie wynikające z pandemii COVID – 19.

W projekcie uczestniczyło 28 uczniów naszej szkoły, w tym 18 mężczyzn oraz 10 kobiet.

Warunkiem uczestnictwa w projekcie było wyrażenie zgody przez rodzica.

W ramach projektu realizowane były:

– zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze edukacja wczesnoszkolna dla uczniów klas III

– zajęcia logopedyczne dla klas II-IV,

– zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne dla klas II-VI,

– zajęcia korekcyjno- kompensacyjne dla klas II-IV,

Celem realizacji projektu było w szczególności wyrównywanie szans oraz wyeliminowanie problemów powstałych na skutek walki i zapobieganiem COVID-19.

W ramach projektu przeprowadzono 157 godzin zajęć, które odbywały się w formie warsztatów grupowych.

Realizacja zajęć rozpoczęła się w dniu 15.11.2021 r. a zakończyła 24.06.2022 r.

Konieczność szybkiej adaptacji do zupełnie nowych warunków społecznych w czasie pandemii sprawiła, że dzieci i młodzież w wieku szkolnym, zupełnie zmieniły swoje relacje rówieśnicze i podejście do nauki. Nauczanie zdalne zaburzyło proces nawiązywania prawidłowych relacji międzyludzkich i rówieśniczych, a także podtrzymywania kontaktów w formie spotkań czy wspólnie spędzanego czasu. Uczniowie, którzy do tej pory mieli problem z nauką w szkole i potrzebowali stałej pomocy nauczyciela, stanęli przed ogromnym wyzwaniem  pracy samodzielnej, posługiwania się narzędziami cyfrowymi  oraz właściwej organizacji czasu pracy. Bez pomocy osób dorosłych nie byli w stanie sprostać temu zadaniu. Wszystkie te czynniki spowodowały, że po powrocie do nauki stacjonarnej zauważalna była potrzeba znacznego zwiększenia  pomocy specjalistów w formie zajęć wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, a przede wszystkim rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne skierowanych do uczniów.

Po zrealizowaniu zaplanowanych zajęć, u uczniów nastąpiło wzmocnienie motywacji do dalszej nauki i pokonywania trudności, lepiej radzą sobie z napięciem emocjonalnym, wzmocnione zostało poczucie własnej wartości, przezwyciężyli trudności w czytaniu i pisaniu, nastąpiło usprawnienie motoryki i koordynacji artykulacyjnej, funkcji mających wpływ na rozwój mowy, rozwinięty został zasób słownictwa i umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym.